Rekrytering: Så gör du för att hitta rätt personal

Dags att rekrytera? För att lyckas behöver ni bland annat: kartlägga era faktiska behov, säkra ert varumärke som arbetsgivare (employer branding), göra en realistisk tidsplan och vara beredda att ta in hjälp.
Det konstaterar Camilla Elfving, senior rekryteringskonsult vid Poolia och medlem i Srf lön utbildningsråd.

Camilla Elfving, som jobbat i rekryteringsbranschen i över 20 år, rekommenderar också starkt att de utvalda kandidaterna får göra ett personlighetstest.

– Där kan det till exempel visa sig att en sökande har ett personligt driv, en målmedvetenhet och ambitioner som gör att hen kan utvecklas på jobbet och via utbildningar och därmed uppnå den kompetens företaget söker. Sådana personer missas lätt utan rätt sorts urvalsprocesser, säger Camilla Elfving och fortsätter:

– Företag ska naturligtvis söka en person med den kompetens och den personlighet man önskar. Men att samtidigt vara vaken för de talanger som dyker upp i processen ökar chansen för att man hittar någon som kan utvecklas till att möta företagets krav och önskemål. Vid rekrytering till konsultbranschen, där det är stor konkurrens om kompetent personal, är det ett bra tankesätt att ha med sig.

Vad behöver företaget?

När det är tid att rekrytera är nummer ett en analys av vilken kompetens företaget faktiskt behöver. I dag och i framtiden. Att gå på magkänsla håller inte.

Till det arbetet hör en inventering av den nuvarande personalens möjligheter att utvecklas. Kanske vill en löneassistent eller redovisningsassistent som redan finns på lönelistan vidareutbilda sig till Auktoriserad Lönekonsult eller Auktoriserad Redovisningskonsult? Då kan det vara en assistent i stället för en Auktoriserad som ska anställas.

– Efter en sådan analys finns en klar bild över vilka krav och önskemål man har på personen som ska anställas. Har företaget inte tid eller kompetens att göra den analysen grundligt ska man absolut anlita någon som har det. Annars finns de uppenbara, och klassiska, riskerna att företaget anställer någon som liknar de tidigare anställda eller någon i ens nätverk som man ´känner på sig´ kommer att göra ett bra jobb. Vi brukar prata om bias i de sammanhangen, en benägenhet att låta egna föreställningar styra ens beslut.

Employer branding

Styrkan i företagets varumärke som arbetsgivare (employer branding) blir allt viktigare för de som söker jobb, det är en tydlig trend Camilla Elfving och hennes kollegor ser i vardagen.

– Många i början av sin karriär har ett mindset som handlar om ”what´s in it for me”. Men även för dom blir det allt viktigare vad företaget står för och hur arbetsgivaren jobbar med hållbarhet ur olika perspektiv. Utlovas bra karriärvägar och flexibla scheman ska det finnas också. Företag måste leva som dom lär. I dag söker man inte jobb enbart utifrån de arbetsuppgifter som erbjuds. Det är helhetsbilden av företaget, och jobbet, som väcker en kandidats intresse, konstaterar Camilla Elfving.

Nya krav

Pandemin förde, som bekant, med sig nya möjligheter att arbeta från hemmet. Många arbetsgivare fortsätter att erbjuda möjligheten att växla arbete från hemmet med arbete på kontoret.

– Tidigare var det självklart att vissa roller hade lite friare tider, den som hade en sådan roll kunde utgå från hemmet om det passade. Men personalen på kontoret, till exempel på löneavdelningen, skulle absolut vara på plats mellan 08.00 och 17.00, annars jobbade de inte. Den villfarelsen kan inte företagen leva kvar i. Att jobba på distans fungerar alldeles utmärkt i de flesta fall. Det är supertydligt att det vi kallar work-life balance gynnas av möjligheten att kunna jobba hemma ibland, och sådana lösningar som gör vardagen lättare lockar vid nyanställning, säger Camilla Elfving som de senaste åren har varit inriktad på rekrytering inom löneyrket.

Låt det ta tid

Alltför ofta blir det alltför bråttom med en rekrytering. Att inventera behovet tar tid. Att formulera annonsen och texten till sociala medier tar tid. Att göra urval tar tid. Att göra intervjuer tar tid. Att ta referenser tar tid. Och så vidare.

– Kan man inte avsätta den tid som krävs finns två alternativ: anlita en professionell rekryteringsfirma eller ta in kompetens som frigör tid för den på jobbet som kan sköta rekryteringen. Annars blir det inte bra. Och få saker är så kostsamma som felaktiga rekryteringar. I tid, i stämningen på kontoret och i pengar. Det tror jag alla känner till, tyvärr.



Bolag och Brott: Nya lagar ger myndigheter skarpare verktyg mot ekonomisk brottslighet

Regeringen har nu godkänt flera förslag från utredningen ”Bolag och Brott” och vid årsskiftet skärps Sveriges regler mot ekonomisk brottslighet. Myndigheter får fler och bättre verktyg …

Från den 1 december sänks räntan på skattekontot

Nu sänks räntorna på skattekontot för andra gången i år. Det gäller både kostnadsräntan och intäktsräntan. De nya räntorna gäller från och med den 1 december 2024. Den sänkta …

Färdplan för Sverige: Så ska vi hänga med i AI-utvecklingen

I december förra året tillsattes en kommitté med uppdrag att identifiera behov av och lämna förslag på åtgärder som kan bidra till att stärka utvecklingen och användningen av …

Förenklade regler för fåmansföretag: Vad innebär förslagen för dig som delägare?

Du kanske har hört att det finns ett förslag på ändrade regler för beskattning av andelar i fåmansföretag. Du kanske ställer dig frågan om det är något du som delägare borde göra …

Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri

Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos …

Hans Hallengren: ”Redovisningskonsulter behövs för att bygga långsiktiga och hållbara företag”

Som grundare och ordförande för Sveriges Internationella Företagarförening (SvIFF) arbetar Hans Hallengren för att skapa ett mer inkluderande och hållbart samhälle. Här berättar han om …

Dags för julbord – här är skattereglerna du måste ha koll på

Julen är snart här, och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda  …

Satsa på hållbara finanser och häng med i Europas gröna omställning

Hållbarhet är på allas läppar och omfattar mycket mer än klimat och miljö. Det omfattar även hållbara finanser. För små och medelstora företag blir det avgörande att lägga resurser …

Nu söker vi en kvalificerad redovisningskonsult

Läs mer och ansök här:
https://radek.se/aktuellt/vi-soker-kvalificerad-redovisningskonsult-till-koping/

Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare

I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller …

Senaste nytt